31-10-2019  |  Persbericht

Gertjan Lankhorst nieuwe voorzitter RvC Ymere

Gertjan Lankhorst treedt op 1 januari 2020 aan als nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen (RvC) van Ymere.

Gertjan Lankhorst (61) is een ervaren toezichthouder en bestuurder. Hij heeft veel ervaring opgedaan in de energiesector. Zo is hij voorzitter van de Vereniging voor Energie, Milieu en Water en eerder ruim tien jaar CEO van gashandelsonderneming GasTerra dat Nederlands aardgas namens de Nederlandse Staat verhandelt. Ook was hij voorzitter van de raad van toezicht van de Hanzehogeschool in Groningen.

Lankhorst heeft veel zin om bij Ymere aan de slag te gaan. “Met de grote druk op de woningmarkt is de beschikbaarheid van een betaalbare woning niet meer vanzelfsprekend. Zeker als je een bescheiden inkomen hebt. Woningcorporaties hebben daarom een belangrijke functie. Veel mensen rekenen op een corporatie voor een dak boven hun hoofd. We hebben geleerd dat de vrije markt niet altijd zaligmakend is”, weet Lankhorst. “Ik ben dankbaar daaraan straks een bijdrage te kunnen en mogen leveren als toezichthouder bij Ymere.”

Lankhorst brengt naar eigen zeggen ‘een frisse blik mee’. “Ik heb de nodige ervaring, maar de corporatiewereld is nieuw voor mij. Dat betekent dat ik ook vragen ga stellen die anderen niet meer stellen. Dat houdt ons scherp.”

Alles wat corporaties doen kan op grote maatschappelijke belangstelling rekenen. “Wat meer warmte en waardering voor alles wat corporaties doen is op zijn plaats. Het zijn uitvoerders van een belangrijke opdracht en missie. Zo zorgen ze niet alleen voor betaalbare woningen in Nederland, maar leveren de komende jaren ook een bijdrage aan de verduurzaming en de energietransitie. En dat gaat ons allemaal aan.”

Lankhorst volgt RvC-voorzitter Guido van Woerkom op. Hij start op 1 januari 2020.

Met persvragen kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Ymere via communicatie@ymere.nl..