Schimmel lossen we samen op

Vocht en schimmel in een woning is een probleem. Dat oplossen is vaak ingewikkeld en onderwerp van discussie. Ligt de oorzaak bij de bewoner of de verhuurder? In plaats van vinger te wijzen, lossen we het liever op. Samen met de bewoner. Daarmee zijn we inmiddels goed op weg.

Flinke uitdaging: al ruim 3600 meldingen sinds november 2023 

We pakken sinds november 2023 de uitdaging aan om schimmel in zo veel mogelijk woningen te bestrijden en op te lossen, samen met de bewoners. We krijgen gemiddeld 12 schimmelmeldingen per dag binnen. Die zijn verdeeld over alle jaargetijden, weet Popko van Meekeren, die de aanpak van schimmel binnen Ymere leidt. “In de winter is dat aantal iets hoger. Het valt ons ook op dat we meldingen krijgen uit alle soorten woningen, niet alleen uit oudere woningen." Schimmel heeft vaak ook meerdere oorzaken. En dat maakt het oplossen van zo veel meldingen een flinke uitdaging.

Het begint bij een melding: hoe eerder we die krijgen, hoe beter  

We werken daarom nauw samen met onze huurdersorganisatie SHY. Die is begin 2025 met een campagne gestart om het probleem onder de aandacht te brengen van huurders die zich niet eerder bij ons hebben gemeld. Van Meekeren: “Daar zijn we blij mee. Want wat we niet weten, kunnen we ook niet oplossen. Hoe eerder bewoners het probleem melden, hoe beter. Melden kan via MijnYmere of via 088 000 89 00.”

 

Na de melding komen we binnen twee weken langs  

We onderzoeken dan de woning en doden tegelijk de aanwezige schimmel. Van Meekeren: “Daarna schilderen we de plekken nog met schimmelwerende verf netjes weg. En de huurder krijgt van ons te horen wat de oorzaak van het probleem is en hoe we het gaan oplossen.”

Samen lossen we het op

Is de woning technisch helemaal in orde, dan krijgt de bewoner tips van ons om nieuwe schimmel te voorkomen. Binnenkort kan dat ook tijdens een persoonlijk bezoek van onze anti-schimmelcoach. De belangrijkste tips zijn: de woning goed ventileren, luchten én verwarmen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is allemaal nodig. Luchten en verwarmen vermindert vocht. Dankzij ventileren komt frisse, droge lucht binnen. Die warmt sneller op dan vochtige lucht. Ventileren, luchten én verwarmen is dus goedkoper dan je denkt en vermindert de kans op schimmel.

Is er iets stuk in of aan de woning, dan repareren we dat zo snel mogelijk. Is het probleem groter en ingewikkelder, dan duurt het langer voordat we het probleem helemaal hebben opgelost.

Vaak gaat het om een combinatie van deze dingen en moeten we als verhuurder en bewoner dus samen aan de slag. Wij pakken de woning aan, en de bewoner gaat aan de slag met onze tips.

   

Uitleg Thermostaat 13568

We blijven hard werken om schimmelproblemen op te lossen

Want hoe uitdagend het ook is, we zijn goed op weg en dat horen we ook van bewoners terug. “De methode werkt”, volgens Hans uit Hoofddorp. “De schimmel is nu weg en we hopen dat het zo blijft.”

Ook Marga uit Amsterdam is positief: “Het bleek te komen door regendoorslag door de muur en een lekke schoorsteen. De schimmel is weggehaald, de wand netjes gestuukt en geschilderd. Ik ben enorm tevreden."

We moeten wel realistisch zijn

Hoe graag we ook willen, schimmel kunnen we niet bij iedereen tegelijk aanpakken en we kunnen het niet altijd in één keer oplossen. Dat is ook de ongemakkelijke waarheid. Ons doel is en blijft hetzelfde als die van onze bewoners: een gezond binnenklimaat. Wat de oorzaak ook is, dat doel bereiken we alleen samen.

In cijfers

  • Ruim 3.600 huurders hebben zich bij ons gemeld tussen november 2023 en februari 2025
  • Bij ruim 90% van deze huurders hebben we de woning bekeken en de schimmel verwijderd (de andere 10% zijn vooral recente meldingen)
  • Bij ruim 70% van de woningen waar iets stuk was of waar het probleem groter of ingewikkelder was, hebben we het probleem opgelost.
  • 60 dagen hebben we gemiddeld nodig vanaf een melding om het probleem op te lossen
  • Ruim 2 miljoen euro investeren we extra in deze aanpak voor inspecties en schimmel verwijderen

Denkt u na het lezen: “Mooi verhaal, maar mijn ervaring is toch echt anders?” Neem dan contact met ons op. We helpen u graag. Samen lossen we het op.