Sociale huurders in de knel door forse tariefverhogingen stadswarmte Vattenfall

"Sociale huurders die recent zijn overgestapt op stadswarmte mogen niet de dupe worden van de sterk gestegen vastrechttarieven die energiebedrijf Vattenfall nu in rekening brengt". Dat zegt directievoorzitter Erik Gerritsen van woningcorporatie Ymere. "Dat was de afspraak die we met elkaar hebben gemaakt. Er komt hoe dan ook een oplossing. Een ding weet ik zeker: de extra prijsverhoging komt niet op het bordje van sociale huurders.”

Wat is er precies aan de hand? In de aanloop naar een aardgasvrije toekomst zijn bij de renovatie, isolatie en verduurzaming van een aantal projecten, onder andere in Amsterdam-Noord, woningen aangesloten op stadswarmte. Dat netwerk lag al in de buurt en bleek de beste optie voor de oudere woningen, zoals bijvoorbeeld in de Gentiaanbuurt. 

Sommige bewoners waren kritisch op de plannen. Met stadswarmte word je automatisch klant van energiebedrijf Vattenfall. Gebrek aan keuzevrijheid en vrees voor hoge prijzen bleken de voornaamste bezwaren. 

Beloofd is beloofd 

"Volgens ons was die vrees onterecht", legt Gerritsen uit. “Samen met de gemeente Amsterdam en Vattenfall is het uitgangspunt dat bij dezelfde energievraag in een vergelijkbaar huis je voor stadswarmte niet meer betaalt dan met een gasgestookte cv-ketel. Dat was de afspraak die we met elkaar hebben gemaakt. En die belofte moeten we nakomen.”  

Omdat het vastrecht voor stadswarmte hoger is dan wat je betaalt voor een ‘ouderwetse’ gasmeter, wordt het verschil voor een bepaalde periode (meestal 15 jaar) gecompenseerd. Ook is de energieprijs van stadswarmte gekoppeld aan een maximale gasprijs die door de overheid is vastgesteld. Het 'niet meer dan anders-principe' trok veel sociale huurders over de streep.  

De praktijk blijkt toch nét even anders. Zo verhoogde Vattenfall het vastrecht voor stadswarmte vele malen sneller dan die voor een gasmeter. Zelfs mét compensatie schieten sommige bewoners er nu honderden euro's per jaar bij in. Zelfs als ze de verwarming niet aanzetten.  

“Dat kan gewoon niet", zegt Gerritsen. “Wij, andere corporaties en de gemeente Amsterdam zijn op z'n zachtst gezegd verbaasd over de gang van zaken. Dat was niet wat we met elkaar hadden afgesproken. Ik begrijp heel goed dat bewoners hier enorm van balen. Boos zijn. Ik zou dat ook zijn als je iets anders was beloofd.”   

Voor Gerritsen zijn de harde toezeggingen die zijn gedaan rondom stadswarmte heilig. “Samen met de gemeente Amsterdam en Vattenfall werken we aan oplossingen die recht doet aan de toezeggingen die we bewoners hebben gedaan. Afspraak is afspraak, beloofd is beloofd." Ymere onderzoekt nog voor welke specifieke projecten dit speelt.  

Erik Gerritsen Foto 7
Ymere-bestuurder Erik Gerritsen: ‘Beloften rondom stadswarmte moet je nakomen’

Oplossing 

Hoe dit moet worden opgelost en gecompenseerd is iets volgens Gerritsen iets tussen Ymere, de gemeente en Vattenfall. Gerritsen. “Daar wil ik niet op vooruit lopen, maar de rekening komt niet bij bewoners van een sociale huurwoning te liggen. Daarnaast moeten we samen kijken wat dit voor toekomstige projecten betekent waar we nog moeten verduurzamen.” 

Meer over dit onderwerp:

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden