Digitaal kennismaken tijdens Corona
In verband met de Corona beperkingen werden deze kennismakingsbijeenkomsten en het maken van gezamenlijke woonafspraken digitaal georganiseerd. Per verdieping maakten de bewoners digitaal kennis met elkaar. De deelname aan deze digitale kennismakingsavonden was groot. Op een andere digitale bijeenkomst konden de bewoners per verdieping onder begeleiding van een Ymere medewerker digitaal met elkaar in een chatroom bespreken welke woonafspraken zij belangrijk vonden. Ook hier was deelname wederom groot. De gezamenlijk gekozen woonafspraken zijn onderdeel geworden van het huurcontract en hangen op een bord in de entreehal.
Een bijeenkomst voor de evaluatie
Bij de Aanpak Prettig Wonen Doen We Samen is het belangrijk om achteraf te evalueren. hoe bevalt het de bewoners in hun nieuwe woning, en hoe heeft de Aanpak Prettig Wonen Doen We Samen bijgedragen aan het snel thuis voelen in het complex? Met behulp van een enquête willen we te weten komen hoe bewoners hun eerste tijd in The Hall ervaren en wat ze vinden van de Aanpak Prettig Wonen Doen We Samen. Gelukkig konden er in juni weer fysieke bewonersbijeenkomsten gehouden worden. Tijdens deze bijeenkomsten hebben we bewoners gevraagd naar hun ervaringen door middel van een enquête. Bewoners die niet op de bewonersinformatie avonden aanwezig konden zijn, hebben we de enquête later toegestuurd. De output van de digitale enquête aan de bewoners zal door middel van een Nieuwsbrief plaatsvinden. Op deze manier streeft Ymere ernaar bewoners betrokken te houden.
Een positieve uitkomst
De totale respons op de bewoner enquête was is 38%, met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De nieuwsbrieven werden iets hoger beoordeeld: een 7,9 Wanneer gevraagd werd naar de wijkbeheerder gaf 93% van de bewoners aan deze rol belangrijk te vinden. De digitale kennismaking heeft ook zijn vruchten afgeworpen. 79% geeft aan dat deze avond bij heeft gedragen aan het contact met de buren. Dat is natuurlijk erg fijn, zeker omdat er ook veel contact is met de buren. 14% heeft dagelijks contact met de buren, 43% wekelijks en 36% maandelijks.
Bewoners mochten in de enquête ook aangeven wat de belangrijkste woonafspraken waren voor hen. Dit is de top drie geworden:
- 71% Doe afval direct in de containers
- 64% Zet geen spullen in de algemene ruimtes
- 43% zet grof vuil alleen buiten op de afgesproken dag
Conclusie
Het grootste gedeelte van de respondenten geeft aan met veel plezier in The Hall te wonen. Met name de woning en het feit dat er een wijkbeheerder is, worden als zeer positief genoemd. Het doel van de Aanpak Prettig Wonen Doen We Samen was dat kandidaat bewoners nog voor het tekenen van het huurcontract kennis met elkaar maken en gezamenlijk woonafspraken maken. Die woonafspraken worden onderdeel van het huurcontract. Het feit dat men weet wie er naast hem of haar woont geeft een positief gevoel. Men durft elkaar eerder aan te spreken of om hulp te vragen. Het spreekwoord zegt immers: “onbekend, maak onbemind”.
Meer over dit onderwerp:
Wilt u op de hoogte blijven?
Ontvang interessante informatie over wonen in de Metropoolregio Amsterdam en over Ymere in uw mailbox.
Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief
Uw privacy is 100% gegarandeerd
U ontvangt ongeveer 4 keer per jaar de nieuwsbrief