Ymere en SHY (Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere) zetten zich in voor fijne buurten en woongebouwen van onze huurders. Een buurt, straat en woongebouw moet een veilige, schone en leefbare plek zijn waar mensen zich thuis voelen. Ymere en SHY vroegen in de periode december 2022 - januari 2023 aan het digitaal huurderspanel hoe dit in hun buurt is en hoe zij hun buren en buurt zien. Ook vroegen we specifiek naar de mening van de huurders in Almere over de Huurdersvereniging Almere (HVA).
Op deze pagina leest u de belangrijkste uitkomsten. Lees hier het rapport met alle uitkomsten.
Wie vulden de vragenlijst in?
2036 respondenten, 46% respons
Deze onderwerpen kwamen aan bod
Wilt u meer of minder contact met uw buren?
Drie kwart (75%) is tevreden met de mate van contact met de buren en vindt het goed zo.
Eén op de vijf (20%) zou wel iets of veel meer contact met hun buren willen hebben.
Heeft u de afgelopen 6 maanden overlast ervaren in uw directe woonomgeving?
In de afgelopen zes maanden hebben de deelnemers in hun directe woonomgeving (soms) overlast ervaren van afval op straat (71%) en geluid (49%). Deelnemers jonger dan 65 jaar geven meer aan vaak geluidsoverlast te ervaren dan deelnemers van 65 jaar en ouder.
Bijna twee derde geeft aan nooit last gehad te hebben van intimiderend gedrag van buren (64%) en een vermoeden te hebben van illegaal handelen of onderhuur (63%).
Wat moeten mensen doen als zij geluidsoverlast ervaren?
Twee derde (65%) vindt dat als mensen last hebben van geluids(overlast), ze als eerste zelf de persoon moeten aanspreken.
Deelnemers geven aan dat de aanpak ook afhankelijk is van het type overlast, de persoon in kwestie en de frequentie van de overlast.
Kent u de HVA en hoe heeft u van de HVA gehoord?
De helft (51%) van de deelnemers die in Almere wonen, kende voor dit onderzoek de Huurdersvereniging Almere (HVA). Deelnemers jonger dan 35 jaar zijn minder vaak bekend met HVA dan deelnemers van 35 jaar en ouder.
Ze kennen HVA met name via Ymere (54%) en in mindere mate via de bewonerscommissie (22%) en de nieuwsbrief van de HVA (21%).
(n=111)
Hoe tevreden bent u over het contact met Ymere?
In het algemeen is de helft (50%) van de deelnemers uit Almere (zeer) tevreden over het contact met Ymere.
Een derde (32%) heeft geen uitgesproken mening over het contact met Ymere en oordeelt neutraal.
Met de uitkomsten gaan we aan de slag
- De uitkomsten geven Ymere en de SHY aanleiding om bepaalde onderwerpen nog verder te onderzoeken of uit te vragen bij huurders
- De uitkomsten deelt Ymere met de medewerkers die met de onderwerpen bezig zijn, zodat zij dit mee kunnen nemen in hun dagelijkse werk en beslissingen.