De Belastingdienst kijkt hoeveel personen er op dit moment staan ingeschreven op uw adres. En wat hun bruto inkomen was in 2023. Alle inkomens bij elkaar opgeteld is het gezamenlijk bruto inkomen van uw huishouden in 2023. De Belastingdienst geeft nooit door wat uw inkomen is. Wij krijgen alleen te horen onder welke inkomensgrens u valt.
Het kan zijn dat uw (gezamenlijk) inkomen in 2023 lager is dan wat de Belastingdienst heeft berekend. U of iemand anders in uw huishouden is bijvoorbeeld vanaf 2023 minder gaan verdienen. Dit kan een reden zijn om bewaar te maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Bekijk hieronder de kolom die voor uw huishouden geldt. Ga eerst uit van het aantal personen dat nu staat ingeschreven op uw adres. En bekijk daarna uw inkomensgrens.
Als u alleen woont
Als u met 2 of meer personen woont
Als uw puntentelling niet klopt dan passen wij dat aan. Dat kunt u laten doen op deze manier:
Stap 1: doe de huurprijscheck op de website van de Huurcommissie.
Stap 2: stuur ons de uitslag van de huurprijscheck. Dat kunt u doen via het formulier Controle puntentelling in MijnYmere.
Wij controleren daarna of de punten kloppen en als het nodig is dan passen wij dat aan in het puntenoverzicht van uw woning. Als uw woning minder punten hoort te krijgen, dan wordt de maximale huurprijs van uw woning ook lager. Wij kijken dan automatisch of uw netto huur (de huur zonder de servicekosten) per 1 juli 2025 onder nieuwe maximale huurprijs komt. Maar een lagere maximale huurprijs zorgt bijna nooit voor een lagere of geen huurverhoging. Wij houden namelijk hiermee rekening bij de berekening van de nieuwe maximale huurprijs, die u gaat betalen per 1 juli.
We begrijpen dat u niet blij bent als er iets stuk is in uw woning. Maar kleine, tijdelijke gebreken zoals een lekkende kraan is geen reden om bezwaar te maken. We moeten dit natuurlijk wel repareren. Daarvoor kunt u een reparatieafspraak maken in MijnYmere.
Heeft u een klacht over een reparatie die al is uitgevoerd of nog steeds niet is uitgevoerd, dan vragen we u om contact met ons op te nemen. U vindt hier onze contactgegevens.
Zijn er echt grote dingen aan de hand? Kijk dan op onze pagina Gepland onderhoud om te zien of uw woning misschien op de planning staat voor een opknapbeurt.
Ja, dat mag. Sommige huurders denken dat de huur van een sociale huurwoning niet hoger mag zijn dan € 900,07 (prijspeil 2025). Dit is alleen zo bij de start van de huur. Daarna mag de huur stijgen tot de maximale huur volgens de puntentelling. Dat heet ‘de maximale huurprijs’. In uw huurverhogingsbrief staat wat de maximale huurprijs is van uw woning. U vindt de brief in MijnYmere.
Soms mag dat wel. Dat hangt af van wat soort huurverhoging u heeft gekregen. Zijn uw servicekosten verhoogd of krijgt u een huurverhoging nadat uw woning is verbeterd? Dan mag dat wel. De jaarlijkse huurverhoging mag maar één keer in de twaalf maanden gegeven worden. Met jaarlijkse huurverhoging bedoelen we dat u ieder jaar rond dezelfde tijd (meestal in mei) een huurverhoging krijgt die u betaalt per 1 juli.
Het gemakkelijkste is natuurlijk de huren niet te verhogen. Helaas is dat niet mogelijk. Wij maken geen winst en houden dus geen geld ‘over’ om dat te gebruiken om de huren te bevriezen en tegelijkertijd om onze woningen te verbeteren en nieuwe woningen te bouwen. We krijgen ook geen geld van de overheid of van de gemeente. Met de huuropbrengsten moeten we zorgen dat onze huurders betaalbaar en goed kunnen wonen. Nu en in de toekomst.
In uw huurverhogingsbrief staat vermeld wat de maximale netto huurprijs op basis van de puntentelling van uw woning mag zijn. Dat is wettelijk bepaald. Wij verhogen de huur van de woningen meestal niet tot het wettelijk maximum. Maar soms gebeurt dat wel. Het hangt af van welke huurverhoging u heeft gekregen.
Standaard huurverhoging: maximaal 5% of € 25
Wij verhogen uw huur maximaal tot de sociale huurgrens. Ook al ligt de maximale netto huurprijs op basis van de puntentelling van uw woning hoger dan die grens. De sociale huurgrens wordt ook wel ‘liberalisatiegrens’ genoemd. Hoe hoog de sociale huurgrens is, verandert per jaar. Die is in 2025 € 900,07.
Sociale huurwoningen hebben maximaal 143 punten. Een woning met 143 punten heeft een maximale huurprijs van €900,07 per maand (prijspeil 2025). Een woning met bijvoorbeeld 116 punten heeft een maximale huurprijs van €721,18 (prijspeil 2025). De huurprijs mag dus maximaal stijgen naar €721,18.
Inkomensafhankelijke huurverhoging: tot € 100
Wij verhogen uw huur tot de maximale netto huurprijs op basis van de puntentelling.
Een voorbeeld: de maximale netto huurprijs op basis van de puntentelling van uw woning is in 2025 € 1006,01. Dan mogen wij de huur bij de jaarlijkse huurverhoging in stapjes verhogen totdat de maximale huurprijs is bereikt.
Goed om te weten
- De bedragen die worden genoemd gaan over de netto huur. Dit is de huur zonder de servicekosten.
- De hoogte van de maximale netto huurprijs op basis van de puntentelling, de sociale huurgrens en de huurverhogingen veranderen elk jaar. De bedragen en percentages die hier genoemd zijn, gaan over het jaar 2025.
- Wij kunnen niet zomaar de huur verhogen tot de maximale huurprijs. Dat gaat ieder jaar in stapjes. Ieder jaar bepaalt de overheid met hoeveel procent of bedragen de huur maximaal mag stijgen dat jaar.
U mag tot de uitspraak van de Huurcommissie de oude netto huurprijs betalen. U moet wel de nieuwe servicekosten betalen.
Wijst de huurcommissie uw bezwaar af? Dan moet u het verschil tussen de oude en de nieuwe huurprijs bijbetalen. Als de Huurcommissie uw bezwaar afwijst, dan moet u ook de legeskosten (€ 25) betalen aan de Huurcommissie.
Wordt uw bezwaar goedgekeurd en heeft u wél de nieuwe huurprijs betaalt? Dan ontvangt u het verschil terug.
Als u bezwaar heeft ingediend mag u tot de uitspraak van de Huurcommissie de oude netto huurprijs betalen. U moet wel de nieuwe servicekosten betalen.
Heeft u geen bezwaar gemaakt maar blijft u de oude huurprijs betalen? Dan ontvangt u van ons een aanmaning. Pas als u aangeeft dat u bezwaar wilt maken tegen de huurverhoging, passen wij dit aan in ons systeem. Omdat u niet de nieuwe huurprijs betaalt, gaan wij er vanuit dat u het niet eens bent met ons voorstel uw huurprijs per 1 juli 2025 aan te passen. U ontvangt eind september van ons een brief (Rappel) met meer informatie en uitleg over volgende stappen die u kunt nemen.