Schimmel, meneer Murphy en de woning van een broze dame in Amsterdam-West 

Voor de tweede keer in een jaar tijd besteedt het consumentenprogramma Kassa! zaterdagavond aandacht aan één en dezelfde woning van woningcorporatie Ymere. Hoe schimmel en die verdraaide meneer Murphy een oudere dame op leeftijd de nodige kopzorgen bezorgt. En Jeroen Mennink, directeur vastgoedbeheer, flink laat balen.

De eerste keer dat Kassa! er een item over maakte ging het over een schimmel in de woning van de oudere dame in Amsterdam-west.   

“Schimmel ontstaat altijd door te veel vocht in huis, onvoldoende ventilatiemogelijkheden, bewonersgedrag en ook de woning zelf speelt een rol. Het is altijd een combinatie van factoren", legt Mennink uit. “Dat hebben we in dit geval opgelost door de mechanische ventilatie te verbeteren en mevrouw uitgelegd wat je zelf ook kunt doen om schimmel te voorkomen.” Daarmee leek het probleem definitief te zijn opgelost. Eind goed, al goed. Of toch niet? 

Hallo meneer Murphy 

Afgelopen januari blikte Kassa! in een jaaroverzicht terug op het voorbije jaar. “Omdat wij ook iedere zaterdagavond naar Kassa! kijken zagen we de woning weer voorbij komen", zegt Mennink. “Het was toch opgelost? We hadden ook geen meldingen meer gekregen.”  Ymere nam daarop zelf contact op met de vraag wat er aan de hand was. De schimmel bleek terug. En hoe? Een streep van 20 centimeter hoog en 3 meter lang op een muur in de woonkamer die wordt gedeeld met de buren.  

Het maken van een afspraak verliep niet even vlekkeloos. Zo was bijvoorbeeld een servicemonteur ziek op de dag van de afspraak waardoor die moest worden verplaatst.  “We zijn het met elkaar eens dat reparatieverzoeken zo snel mogelijk moeten worden uitgevoerd. En eerlijk is eerlijk: dat duurt soms langer dan we zelf ook zouden zien. Want het liefste staan we dezelfde of volgende dag voor de deur", legt Mennink uit. “Door krapte op de arbeidsmarkt is die periode helaas opgelopen. Ook wij zoeken nieuwe collega-servicemonteurs, maar die zijn moeilijk te vinden. Misschien herken je het wel als je zelf een loodgieter, elektricien, dakdekker, zonnepaneleninstallateur en andere handige vakman of vakvrouw nodig hebt.” 

Urgentie 

Bij het maken van een reparatieafspraak wordt daarom altijd gekeken naar de urgentie. Mennink: “Wat moet onmiddellijk? Wat kan iets later ook nog? Denk aan een gesprongen waterleiding of een krakende deur. Dat is in dit geval niet helemaal duidelijk overgekomen.” 

Eenmaal binnen zag Ymere direct dat deze schimmel werd veroorzaakt door een lekkage van buitenaf. Maar waar lekt het? “We zagen onmiddellijk dat de regenpijp was verstopt. Die hebben we gerepareerd. En we vermoedden dat er een lekkage in het naastgelegen bedrijfspand zit waar woonfraude is gepleegd. Er is illegaal een woning van gemaakt. Met alle gevolgen van dien.” Vermoedelijk lekt de geknutselde waterleiding of de riolering water naar de woonkamermuur van mevrouw. “Dan ontstaat schimmel.” 

Pech 

Mennink baalt van de hele situatie. “Een kritisch item van Kassa! houdt ons scherp. Daar kunnen we wel tegen. Maar ik vind het vooral ontzettend naar voor mevrouw. Ze heeft gewoon ontzettende pech gehad. Eerste probleem goed opgelost en dan deze flinke lekkage waar ze niks aan kan doen.” 

De dochter van de oudere bewoonster heeft na het gesprek met Mennink weer vertrouwen dat de zaak snel wordt opgelost. Mennink is daar blij om. “We sporen de lekkage op, repareren die, zorgen dat de muur en vloer weer netjes zijn en lopen alles nog eens extra na. Kan mevrouw weer genieten in haar huis waar ze zo prettig woont. Want daar doen we het voor!” 

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden