Met enige regelmaat worden wij geconfronteerd met terechte vragen van omwonenden of woningzoekenden waarom een bepaalde sociale huurwoning al een tijdje leegstaat. Vanwege onwetendheid over het waarom leidt dat met enige regelmaat tot irritatie. Vaak gevolgd door het aanbod er zelf te willen wonen. Of erger: de aankondiging de woning te gaan kraken.
“Over dat laatste: niet doen hoor! Dat levert alleen maar gedoe op!”, zegt Dory Louwerens. Zij is niet alleen verantwoordelijk voor de verhuur van onze woningen, maar ook voor de leegstand daarvan. “We begrijpen heel goed dat buurtbewoners, omwonenden en passanten zich afvragen waarom een woning leegstaat. Want er is toch enorme woningnood?”
Kluswoning
“Als een woning even niet wordt verhuurd, heeft dat altijd een goede reden”, legt Louwerens uit. “Veel van onze woningen worden langdurig verhuurd aan dezelfde bewoner. Tien, twintig, dertig jaar is geen uitzondering. Dat betekent dat je na vertrek van deze huurder het nodige in de woning moet doen. We stoppen er weer veel liefde in. Dat onderhoud kost eenmaal tijd. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van elektra, sanitair, een keuken, verwarming. Om de overlast te beperken doe je dat als de woning leeg is. Dat is logisch.”
Vervangende woonruimte
Maar er zijn meer redenen waarom een woning na het vertrek van een huurder niet direct opnieuw de verhuur in gaat. Louwerens: “Wij verhuren ruim 73.000 sociale huurwoningen. We zijn altijd wel ergens bezig met renovatie en groot onderhoud. Dan verhuizen de bewoners, al dan niet tijdelijk, naar een andere woning. Die moet er dan natuurlijk wel zijn. Daarom worden sommige vrijgekomen huizen hiervoor gereserveerd.” Vaak gaat het om vele tientallen bewoners die elders onderdak moet worden gebracht. “Ook wij toveren een vervangende woning niet uit onze achterzak. Daar gaat tijd overheen. En als de renovatie langer duurt, moeten we helaas ook de woning langer reserveren en daardoor leeg laten staan.”
Kritische woningzoekenden
Woningen die leegkomen worden opnieuw te huur aangeboden via het regionale woonruimteverdeelsysteem op internet. Woningzoekenden kunnen dan reageren op een woning die ze bevalt. Dan worden de kandidaten met de meeste inschrijfduur uitgenodigd voor een bezichtiging. “Accepteer je de woning, dan vervalt je inschrijfduur die je jarenlang hebt opgebouwd. En staat de teller weer op nul. Dan is het logisch dat kandidaten kritisch zijn. De woning die ze bezichtigen moet in alle opzichten een verbetering zijn. Daardoor gebeurt het dat géén van de uitgenodigde kandidaten de woning accepteert. Dan worden er nieuwe kandidaten uitgenodigd, volgen opnieuw bezichtigingen, net zo lang totdat de woning is verhuurd. Ook dat kost helaas veel tijd. En in die periode staat de woning leeg. Gemiddeld accepteert pas de zevende kandidaat een woning.”
En als er iemand ‘ja’ heeft gezegd dan moet de papierwinkel nog in orde worden gemaakt. Louwerens: “Woningen worden passend verhuurd op basis van huishoudgrootte en inkomen. Dat moet allemaal worden gecontroleerd. Net als de identiteit, inkomensgegevens, noem maar op. We willen zeker weten dat de kandidaat-huurder aan alle voorwaarden voldoet. Soms klopt er iets niet, is aanvullend onderzoek nodig, ontbreken nog een paar papieren. En ja, ook dit kost allemaal extra tijd. Kortom, het best een gedoe om alles bij elkaar te vissen. Daarom werken we aan een speciale app die het huurders makkelijker maakt om alle documenten en gegevens op te vragen.”
Wij zijn iedere dag hard bezig om ervoor te zorgen dat de leegstandsperiode tot een minimum wordt beperkt. “Zo vragen we kandidaten om al tijdens de bezichtiging een aantal documenten mee te brengen. Dan kunnen we bijvoorbeeld direct nagaan of de woning die ze graag willen past bij hun inkomen en huishoudgrootte. Dat scheelt kostbare tijd”, legt Louwerens uit. “Want onze sociale huurwoningen zijn bedoeld om in te wonen, niet om leeg te staan. Daar heeft niemand wat aan. Maar als er wel even iemand niet woont, heeft dat altijd een goede redenen.”
Meer over dit onderwerp:
Geen nieuws meer missen?
Ontvang net als 47.000 andere huurders het laatste nieuws in uw mailbox.
Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief
Uw privacy is 100% gegarandeerd
U ontvangt ongeveer 8 keer per jaar de nieuwsbrief