26-11-2019  |  Persbericht

Ymere woningen Reimerswaal gasloos

AMSTERDAM – Woningcorporatie Ymere gaat 270 sociale huurwoningen in de Reimerswaalbuurt in Amsterdam Nieuw-West aansluiten op het stadswarmtenet. De gasgestookte cv-ketel maakt daarbij plaats voor duurzamer opgewerkte warmte van energiebedrijf Nuon / Vattenfall. De energietransitie maakt deel uit van een grote opknapbeurt van de woningen uit begin jaren ’60.

Cv-ketel eruit, stadswarmte erin

De portiekflats in de Reimerswaalbuurt waren na tientallen jaren sociale verhuur toe aan een opknapbeurt. Er is gekozen voor renovatie in plaats van sloop en nieuwbouw. Bij die laatste optie zouden er minder sociale huurwoningen worden teruggebouwd.

“De behoefte sociale huurwoningen in Amsterdam blijft onverminderd groot. Renovatie is daarom een logischer keuze. Ze kunnen weer jaren mee”, legt directeur vastgoedbeheer Dory Louwerens uit. “Het wooncomfort wordt verbeterd, krijgen alle woningen mechanische ventilatie en huurders kunnen kiezen voor een nieuwe keuken, badkamer en toilet.”

Met het oog op de toekomst maakt Ymere ook gebruik van de kans om de woningen nu op een andere, alternatieve, meer duurzamere manier van warmte te voorzien. Daarbij zijn alle opties onderzocht. Zo viel een volledig elektrisch verwarmd huis af vanwege de hoge kosten. Ook was het technisch niet uitvoerbaar.

Stadswarmte hier beste alternatief

Een warmtenet is het meest betaalbare alternatief voor huurders. “Duurzaam omgaan met energie is daarbij ook belangrijk en goed voor je portemonnee”, legt Louwerens uit. Om huurders te helpen wennen aan de nieuwe situatie worden energiecoaches ingezet. “Onze ervaring is dat huurders er ook lol in krijgen zo veel mogelijk energie te besparen.”

Ymere ruilt dus de cv-ketel in voor stadswarmte. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Louwerens: “We hebben samen met Nuon / Vattenvall flink gepuzzeld om dat voor elkaar te krijgen. Je hebt te maken met woningen die zijn gebouwd in een periode toen het stadswarmtenet er nog niet lag. Maar het is gelukt!” Het inpandige balkon waar nu nog de cv-ketel hangt, wordt omgebouwd naar stadswarmte. Er komt een klein zwart kastje waar het warme water voor de verwarming en heet tapwater binnenkomt. Alles wordt netjes weggewerkt. Slechts één garage is opgeofferd als speciaal centraal verdeelpunt (warmteoverdrachtstation) van de binnenkomende stadswarmte voor de 270 aangesloten Ymere-woningen.

Momenteel wordt er een aftakking gemaakt vanaf het hoofdnetwerk van stadswarmte naar de buurt. Vanaf juni worden de eerste van de 270 woningen aangekoppeld. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2021 afgerond.

System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
   at Umbraco.Web.PublishedContentExtensions.GetPropertyValue[T](IPublishedContent content, String alias)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Media_cshtml.Execute() in C:\Inetpub\ymereblue\wwwroot\Views\Partials\grid\editors\Media.cshtml:line 23
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Core.Profiling.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer)
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\Inetpub\ymereblue\wwwroot\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20
De transportbuizen voor stadswarmte liggen klaar om ingegraven te worden.
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
Apparatuur stadswarmte
Cv-ketel eruit, stadswarmte erin. Via dit kleine zwarte kastje komt de stadswarmte de woning binnen.

Met persvragen kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Ymere via communicatie@ymere.nl..