30-9-2019  |  Persbericht

Nieuwe applicatie zorgt voor minder administratieve rompslomp bij huren sociale huurwoning

Kandidaat-huurders die een woning krijgen toegewezen in Almere kunnen vanaf oktober kennis maken met Wooncontractgemak: een veilige, gebruiksvriendelijke applicatie die gegevens in één keer verzamelt en aanlevert bij de corporatie. Sociale huurwoningen kunnen daardoor sneller worden toegewezen, de privacy van de kandidaat is beter gewaarborgd en geeft fraudeurs geen kans.

 

Het toewijzingsproces van sociale huurwoningen is een tijdrovend en vaak frustrerend proces voor de kandidaat-huurder. Binnen een paar dagen moet hij tal van officiële documenten bij verschillende instanties opvragen. Denk aan inkomensverklaringen, loonspecificaties, identiteitspapieren, verhuurdersverklaring en een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Pas als alles compleet is én gecontroleerd is kan de huurovereenkomst worden getekend.

In de praktijk blijkt dat 80% van de kandidaat-huurders moeite heeft om de documenten op tijd aan te leveren. Te laat? Dan lopen ze het risico dat het woningaanbod vervalt. Voor corporaties is het controleren en beoordelen van al die documenten vooral een tijdrovend proces.

Met 'Wooncontractgemak' gaat het toewijzen van woningen een stuk gemakkelijker en sneller

Wooncontractgemak is een veilige, gebruiksvriendelijke applicatie waarbij de kandidaat-huurder de gevraagde gegevens in één keer verzamelt en aanlevert bij de corporatie. Uniek aan Wooncontract is dat al deze verzamelde gegevens worden gebundeld in een overzichtelijk rapport. Hierdoor kan de corporatiemedewerker de gegevens sneller controleren en beoordelen. Zo kan de kandidaat-huurder eerder het huurcontract tekenen.

Nadiya Ennaji, Processpecialist bij Ymere vertelt: "De documenten krijgen we meestal niet in één keer of ze worden versnipperd aangeleverd: een deel via de balie en/of en een deel digitaal", zegt Processpecialist Nadiya Ennaji van woningcorporatie Ymere. "Wij controleren de aangeleverde gegevens en documenten onder andere op echtheid. We moeten zeker weten dat alles klopt. Dat kost veel tijd. Het kan totaal tot wel 12 dagen duren voordat een huurder te horen krijgt dat hij de woning definitief krijgt toegewezen. De huurder zit lang in onzekerheid."

Met Wooncontractgemak kan die termijn worden teruggebracht naar maximaal vijf werkdagen. En dat niet alleen. Nadiya ziet meer voordelen. "Ik zie kandidaat-huurders vaak worstelen met het op tijd aanleveren van documenten omdat ze die bij allerlei organisaties moeten opvragen. Dat levert veel stress op. Straks hoeft dat niet meer omdat ze die gegevens in één keer via Wooncontractgemak ophalen. Het kan een hoop frustratie wegnemen. Een win-win situatie dus"

De privacy van de kandidaat-huurder is beter gewaarborgd

In de praktijk gebeurt het vaak dat een huurder meer gegevens opstuurt dan noodzakelijk is. Een Burgerservicenummer is bijvoorbeeld niet nodig voor de toewijzing, maar het staat wel op diverse documenten. Huurders vergeten dat nummer vaak onleesbaar te maken. Wooncontractgemak neemt de huurder hiertegen in bescherming: het verwerkt alléén (persoons)gegevens die noodzakelijk zijn voor de huuraanvraag. Gegevens worden daarnaast niet langer bewaard dan wettelijk toegestaan en alleen voor zover noodzakelijk voor de huuraanvraag. En gegevens worden uiteraard alleen op basis van toestemming van de gebruiker verwerkt.

Wooncontract helpt fraude voorkomen

Een sociale huurwoning is zeer gewild. Er wordt steeds vaker gefraudeerd. Fraudeurs worden buitenspel gezet omdat Wooncontractgemak de gegevens direct bij de bron opvraagt. Ze krijgen niet de kans belangrijke gegevens handmatig te vervalsen of aan te passen.

Unieke samenwerking

Wooncontractgemak is tot stand gekomen door een unieke samenwerking met woningcorporaties Ymere en De Woonplaats en ABN Amro. In het kader van digitalisering zijn corporaties continu op zoek naar manieren om processen efficiënter in te richten. ABN Amro deed onderzoek naar de belangrijkste belemmeringen en pijnpunten op het toewijzingsproces van huurwoningen en ontwikkelde daarom Wooncontractgemak. De pilot start in oktober dit jaar en duurt twee maanden. Afhankelijk van de resultaten, wordt besloten of Wooncontractgemak ook in andere regio's van Ymere wordt uitgerold.

 

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuws-alert.

Aanmelden

Met persvragen kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Ymere via communicatie@ymere.nl..