In alle regio’s waar Ymere actief is, liep de huurachterstand behoorlijk terug, naar een gemiddelde van 0,90 procent. Dit is des te meer een bijzondere ontwikkeling, omdat Ymere in tegenstelling tot andere corporaties zaken als de BOG (Bedrijfsonroerend Goed) en de WNSP (wettelijke schuldsanering) in deze berekening mee neemt.
Manager huurservice, Daniëlle Frijhoff, legt uit wat Ymere doet om huurders te ondersteunen: “Een huis dat ook een thuis is, vormt de basis van een gelukkig leven. Daarom doen we er ook alles aan om ervoor te zorgen dat huurders die moeite hebben de financiële eindjes aan elkaar te knopen, ‘gewoon’ kunnen blijven wonen.
Huurachterstanden op laagste punt ooit
Het aantal huurders met een betalingsachterstand is de afgelopen jaren mede dankzij de inspanningen van Ymere sterk gedaald. Frijhoff: “Achter deze koele cijfers zitten echte gezichten van bewoners en gezinnen. Dit zijn vaak mensen die altijd keurig hun huur betaalden, maar door pech of tegenslag in de problemen kwamen en een huurbetaling misten", legt Frijhoff uit. “We gaan dan direct bellen. Dan leggen we uit dat de huur nog niet binnen is, vragen we hoe dat komt, geven advies en bieden actief hulp aan.”
Die intensieve aanpak werpt nu z'n vruchten af, zo blijkt uit analyse van de cijfers. Voor het eerst is het aantal huurders met een betalingsachterstand lager dan 1 procent: van 1,28 procent in 2021 naar 0,90 procent in juni van dit jaar.
Meer over dit onderwerp:
Geen nieuws meer missen?
Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief