Wat gebeurt er na uw woningruil aanvraag?

Wij controleren of wij alle nodige documenten hebben ontvangen. Ook kijken wij of u aan alle voorwaarden voldoet. 

De nieuwe huurprijs voor een sociale huurwoning bepalen we op basis van het inkomen van uw ruilpartner en het aantal nieuwe bewoners, lees hier verder over passend toewijzen.
De nieuwe huurprijs voor een vrijesectorwoning bepalen we op basis van de marktprijs. Dat doen we na de inspectie van uw woning. 

  • U krijgt een e-mail waarin staat welke documenten wij van u nodig hebben en hoe u ze naar ons kunt opsturen. Stuur ook de documenten die nodig zijn naar de andere verhuurder. Wij controleren de gegevens. 
  • Voordat we akkoord gaan, inspecteren wij uw woning samen met u en de ruilpartner. Daarna hoort u van ons of de woningruil door kan gaan. We leggen vast hoe de woning er nu uit ziet, zodat duidelijk is wat uw ruilpartner gaat huren. U, uw ruilpartner en wij tekenen hiervoor. 
  • U zegt de huur van uw woning op. En u ondertekent met de nieuwe verhuurder uw nieuwe huurcontract. 
  • Uw ruilpartner zegt de huur op van zijn woning. Wij ondertekenen met uw ruilpartner een nieuw huurcontract. Het nieuwe huurcontract gaat altijd in op de 1e van de volgende maand. Uw ruilpartner tekent ervoor om minstens 1 jaar in de woning te blijven wonen.
  • Heeft u een inschrijving bij DAK (voorheen WoningNet/Woonservice)? Nadat u geruild heeft met een woning in de regio Haarlem of Almere, vervalt uw inschrijfduur.