Overlast van buren

Als u overlast ervaart van buren, helpt praten vaak het beste. Bekijk hier wat u kunt doen en wat Ymere doet bij overlast.

Soms is er niet direct sprake van overlast, maar maakt u zich vooral zorgen over mensen in uw buurt. U leest er meer over op de pagina Zorgen om bewoners.

Ernstige overlast

Schakel de politie in bij ernstige overlast:

  • vandalisme
  • geweld
  • bedreiging

Bel bij spoed 112 en als het geen spoed is 0900 8844. Dringende zaken kunt u ook melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

Neem ook contact met ons op als u de politie ingeschakeld heeft. Dat voorkomt misverstanden.

Stappenplan bij overlast

Uw buren weten misschien niet eens dat ze overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten hoe goed u hun geluid hoort. Of omdat ze de vuilniszakken in de hal niet slordig vinden. Ook u kunt overlast veroorzaken zonder dat u het weet. Het is daarom belangrijk dat u eerst met de buren praat.

  • Wacht niet te lang voor u gaat praten
  • Ga niet praten als u erg boos bent. Kies een moment dat u rustig bent. Vraag ook aan de buren of het een goed moment is om te praten.
  • Denk voor het gesprek goed na over wat u wilt zeggen. Waar stoort u zich precies aan? En wanneer en waarom? Bijvoorbeeld: ik heb last van de harde muziek na 22.00 uur 's avonds, ik kan er niet door slapen.
  • Vraag ook aan uw buren of zij weleens last van u hebben
  • Luister ook naar wat uw buren vertellen over de overlast. Soms krijgt u zo meer begrip en is de overlast minder storend.
  • Werk samen met uw buren: maak samen afspraken en zoek samen een oplossing

U kunt Ymere inschakelen als u er samen niet meer uitkomt.

Voorwaarden

Dit zijn de voorwaarden om Ymere te kunnen inschakelen.

  • De buren die de overlast veroorzaken zijn bewoner in een pand waar Ymere woningen verhuurt.
  • Het gaat om overlast die iedereen ernstig zou vinden

U kunt de overlast niet anoniem melden. Wij zorgen er wel voor dat niemand uw naam te weten komt zonder uw toestemming.

Wij bespreken de overlast met u, geven tips uit de praktijk en adviseren u over de volgende stap.

Vaak kan buurtbemiddeling helpen. Dat is een organisatie die u en de buren helpt om samen een goede oplossing te vinden. Als buurtbemiddeling niet helpt, begint Ymere een onderzoek. Ymere kan dan een waarschuwing sturen of nog een keer met de buren gaan praten.

De sfeer tussen u en uw buren wordt er niet altijd beter op als u Ymere inschakelt. Denk er dus goed over na.

Overlast melden

 

Wij vragen u een logboek bij te houden van de overlast.

Schrijf in het logboek op wanneer u last heeft van de buren. Zet er bij hoe lang het duurt en welke overlast u heeft. Deze korte aantekeningen kunnen later als bewijs gebruikt worden.

U kunt een logboek (Word-bestand) downloaden. Als u het op een andere manier wilt bijhouden, denk er dan aan dat u datums en tijden vastlegt.

In het uiterste geval kan Ymere een juridische procedure starten. De overlast moet heel ernstig zijn en er moet voldoende bewijs zijn.

De rechter kan regels vaststellen om de overlast te voorkomen of een boete (dwangsom) eisen. Wij kunnen de rechter ook vragen om het huurcontract te beëindigen.

Een juridische procedure duurt lang en u krijgt niet altijd gelijk van de rechter. U kunt meestal ook niet anoniem blijven.