MijnYmere
Bij ons kunt u veel zaken online regelen. Maak daarom meteen een account aan voor MijnYmere, dan heeft u dat alvast geregeld!
In MijnYmere kunt u:
- reparaties melden
- afspraak maken (en verzetten) voor reparaties die wij zelf uitvoeren
- zien door welk ander bedrijf reparaties worden gedaan als wij ze niet zelf doen
- kijken wat uw huursamenstelling is
- en nog veel meer!
Vlak na de verhuizing
Toen u de sleutel kreeg, hebben we samen gekeken naar uw nieuwe woning en gecontroleerd of alles goed was. Soms ontdekt u later nog iets wat niet goed is. Heeft u in de eerste maand een vraag over uw contract, neem dan contact op met uw woonmakelaar. De woonmakelaar heeft u ook verteld hoe alles werkt in de woning. Mist u daar nog informatie, bel dan de woonmakelaar.
- In de eerste maand nadat u de sleutel heeft gekregen, gelden er aparte regels voor reparaties
- De woonmakelaar geeft u een kaart met de contactgegevens van het bedrijf dat u in de eerste maand kunt bellen voor reparaties
- Na de eerste maand meldt u Reparaties en onderhoud op de gewone manier
- Voor verborgen gebreken in een nieuwbouwwoning of een gerenoveerde woning heeft u in het eerste jaar contact met ons via Nazorg (u logt in op MijnYmere). Uitzondering is krimpscheuren (bijvoorbeeld tussen muur en plafond). Die kunnen ontstaan als de woning opdroogt en dat is niet te voorkomen. U repareert dat zelf met flexibele kit. U kunt de reparatie dan ook makkelijk overschilderen.
- In de algemene ruimte geldt: verborgen gebreken in nieuwbouw of een gerenoveerde complex mag ook naar Nazorg (u logt in op MijnYmere). Uitzondering is de lift: als daar wat mee is, kijkt u op de sticker in de lift. Daar staat het telefoonnummer voor onderhoud.
U kunt Nazorg ook bereiken via 088 080 61 23 of nazorg@ymere.nl
Voor andere reparaties kijkt u op de pagina Reparaties en onderhoud. Daar leest u hoe u een reparatie kunt melden en hoe het zit met thuisblijven voor de reparatie en eventuele kosten. Heeft u een onderhoudsabonnement, dan doen wij meer reparaties voor u.
Elektrisch koken
Wanneer wij een woning opnieuw verhuren proberen we zoveel mogelijk de overstap naar elektrisch koken te maken. Dit betekent dat wij de gasaansluiting in de keuken vervangen door een twee fasen perilex-aansluiting met een maximale capaciteit van 7,6 Kw. Wilt u ook de overstap maken maar is uw woning niet klaargemaakt is voor elektrisch koken, dan kunt u dit alsnog laten doen. Klik hier voor meer informatie
Inboedelverzekering
Een inboedelverzekering kost tussen de € 5 en € 15 per maand. U bent dan verzekerd voor schade door diefstal, inbraak, brand, lekkage en meer. Bij lekkage is het vaak sneller en makkelijker om de verzekering in te schakelen dan om het met buren of ons te regelen.
Sleutels en naamplaatjes
Heeft u meer sleutels voor de woning nodig, dan kunt u zelf extra sleutels laten maken bij een slotenmaker. Soms heeft de algemene ruimte van uw complex een certificaatsleutel. Die kunt u niet zomaar laten namaken. In MijnYmere ziet u hoe u uw certificaatsleutel kunt bestellen.
Bent u uw sleutels kwijt of heeft u zich buitengesloten, kijk dan op de pagina Sloten en sleutels. Wij hebben geen sleutels van uw eigen woning. U heeft alle sleutels van ons gekregen.
Heeft u vragen over het naamplaatje dat u van ons krijgt, bel ons op 088 000 89 00.
Klussen in uw nieuwe huis
U wilt uw nieuwe woning natuurlijk naar uw smaak inrichten en misschien zelfs verbouwen. Behangen, verven, gordijnen en lampen ophangen, dat is natuurlijk geen probleem. Maar als u een grotere klus gaat doen, wilt u vooraf weten wat de spelregels zijn.
Let op: plak de ramen van uw woning nooit af (bijvoorbeeld omdat u nog geen gordijnen heeft). Afgeplakte ramen die warm worden door de zon kunnen gaan barsten. Bij een nieuwe woning heeft u een glasverzekering, maar een reparatie (geen Nazorg!) is een hoop gedoe.
Klustip: ruikt u tijdens het klussen een rioollucht in de gang? Dan kan het zijn dat het overlooppijpje in de meterkast droog staat. Dat kan gebeuren als de woning een tijdje leeg staat. De oplossing is simpel: vul het pijpje bij met wat water en giet er dan een scheutje slaolie bij.
Noteer meterstanden van gas, water en stroom
Schrijf de meterstanden van gas, water en stroom op, meteen als u de sleutel van uw huis heeft. Een foto van de meters maken is ook handig. U heeft de meterstanden nodig als u een energieleverancier kiest.
Energie (stroom, gas)
U zorgt zelf voor een energiecontract. Heeft u al een lopend energiecontract, vraag dan bij uw leverancier hoe het zit bij een verhuizing.
In sommige woningen van ons kunt u zonnepanelen huren.
Nieuw adres doorgeven aan de gemeente en aan anderen
Binnen 5 werkdagen na de verhuizing schrijft u zichzelf en uw huisgenoten en kinderen in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente. Dat is nodig voor bijvoorbeeld de huurtoeslag. Bij sommige gemeenten kunt u zich alleen aan de balie inschrijven. Het is handig om dan uw huurcontract mee te nemen. Bij andere gemeente kunt u dit eenvoudig online regelen met uw DigiD.
Als u denkt dat er nog oude bewoners op uw adres ingeschreven staan, vraag dan aan uw gemeente wat u kunt doen.
De Consumentenbond heeft een praktische pagina over adreswijzigingen en post doorsturen.
In Haarlem heeft u van de gemeente een huisvestingsvergunning nodig. Daar zorgen wij voor. Bij het tekenen van het contract betaalt u daarvoor. U hoeft dat dus zelf niet te regelen. De BPR-inschrijving moet u wel zelf doen.
Internet en TV
Contracten voor internet en TV regelt u zelf. Sommige woningen hebben een glasvezel-aansluiting voor extra snel internet. Sommige leveranciers hebben goedkopere pakketten voor internet, TV en telefoon. Prijzen vergelijken loont!
Wij hebben regels voor schotelantennes. U moet toestemming vragen als u een schotel wilt plaatsen. Het mag niet altijd.
Huurtoeslag
Misschien heeft u recht op huurtoeslag. U kunt huurtoeslag aanvragen op de website van de Belastingdienst. Had u op uw oude adres al huurtoeslag, geef dan uw nieuwe adres en de nieuwe huur door aan de Belastingdienst, via Mijn Toeslagen. Dat kunt u doen als de gemeente uw verhuizing heeft verwerkt. Met uw nieuwe huur rekent de Belastingdienst uit hoe hoog uw nieuwe huurtoeslag wordt.
Voor de huurtoeslag moet u de samenstelling van uw huur weten. Die kunt u altijd opzoeken in MijnYmere. U leest meer over de huursamenstelling op de pagina Huur betalen.
Inschrijving als woningzoekende
Als u een sociale huurwoning van ons huurt, staat u niet meer ingeschreven als woningzoekende. Uw nieuwe huisgenoten ook niet. Wij raden u aan u opnieuw in te schrijven. Zo bouwt u meteen weer inschrijfduur op.
- Woningnet voor Almere, Amsterdam, Haarlemmermeer en Weesp
- Woonservice voor Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude
In de buurt
Op de pagina Uw buurt en uw complex leest u over het delen van de algemene ruimte en hoe wij bijdragen aan hoe het bij u in de buurt gaat. U leest daar ook meer over hulp inschakelen en overlast.
Als u met huurders en eigenaren in één woongebouw (VvE) woont
Huurt u een woning in een gebouw met huurders én woningeigenaren, dan zijn wij altijd uw eerste aanspreekpunt voor reparatieverzoeken, servicekosten, betalen van de huur, onderhoud en overlast. Sommige zaken moeten wij eerst met de VvE bespreken. Wij kunnen daarover niet alleen beslissen. Daarom leggen wij u graag uit waar u als huurder rekening mee moet houden.