Goed om te weten
- Of u een tijdelijke huurkorting krijgt of huurbevriezing is afhankelijk van de hoogte van uw huur in combinatie met uw inkomen.
- Een tijdelijke huurkorting houdt in dat uw netto huur tijdelijk wordt verlaagd tot een bepaald bedrag. Hoeveel korting u krijgt hangt af van de hoogte van uw huur.
- De huurbevriezing houdt in dat de huurverhoging van 2024 wordt teruggedraaid.
Tijdelijke huurkorting of huurbevriezing aanvragen
Voorwaarde 1
Het gedaalde inkomen is tijdelijk
- U woont alleen en uw jaarinkomen is niet hoger dan € 43.619
- U woont met 2 of meer mensen en uw gezamenlijk jaarinkomen is niet hoger dan € 48.165
Let op! de daling van uw inkomen is tijdelijk, omdat u bijvoorbeeld even zonder werk zit. Is uw inkomen blijvend gedaald, omdat u bijvoorbeeld met pensioen bent gegaan? Dan komt u niet in aanmerking voor een tijdelijke huurverlaging.
Voorwaarde 2
Uw netto huur is minimaal € 879,66
Met netto huur bedoelen we de huur zonder de servicekosten. Ligt uw netto huur tussen de € 879,66 en € 1231 dan komt u in aanmerking voor een tijdelijke huurkorting (prijspeil 2024). Voor de huurbevriezing geldt geen maximale huur.
1. Inkomensgegevens
We hebben de inkomensgegevens nodig van uzelf én van alle personen die op dit moment staan ingeschreven op uw adres. Het inkomen van inwonende kinderen tot en met 26 jaar telt niet mee. Lever de volgende gegevens aan waaruit blijkt dat uw inkomen gedaald is:
- Een inkomensverklaring van het jaar 2023. U vraagt deze op bij de belastingdienst. Een kopie van de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2023 is ook goed.
- Actuele inkomensgegevens over 2024.
- De reden waarom uw inkomen gedaald is. Stuur hiervan ook een bewijs mee.
2. Uittreksel ‘Basis Registratie Personen’
U heeft het uittreksel nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.
Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.
Goed om te weten:
- Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
- Het opvragen van het uittreksel kost u geld.
- U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.
- Heeft u het uittreksel ‘Basis Registratie Personen’ klaarstaan? Op dit uittreksel staat hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. Staan deze gegevens niet op het uittreksel? Dan kunnen we uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen.
- Heeft u het burgerservicenummer (BSN) in alle documenten onleesbaar gemaakt?