Op deze pagina leest u in welke situaties en onder welke voorwaarden u in aanmerking komt voor een reguliere huurverlaging. Lees deze pagina goed, voordat u huurverlaging aanvraagt.
Mogelijke situaties:
- u heeft in 2024, of 2023 of in 2022 een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen. Dit is het geval als u bij de brief over de huurverhoging een verklaring van de Belastingdienst heeft ontvangen. Daarin staat in welke klasse u een inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gehad: hoog of midden.
- uw gezamenlijk inkomen is lager dan de inkomensgrens van het jaar (2022, 2023 of 2024) waarin u de inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gekregen.
U moet minimaal de laatste aaneengesloten 6 maanden tot heden een daling van uw inkomen hebben. Deel dan het inkomen in de tabel door twee of stuur ons een inkomensverklaring of definitieve aanslag 2022 of 2023.
Een voorbeeld: stel dat u in mei huurverlaging aanvraagt. Dan kijken wij naar uw gezamenlijk inkomen van de afgelopen aaneengesloten 6 maanden. Dat is in dit voorbeeld van november tot en met april.
- Uw rekenhuur is te hoog om huurtoeslag te ontvangen.
Met rekenhuur bedoelen wij de netto huurprijs (ook wel kale huur genoemd) plus een aantal servicekosten. Het gaat dus niet om de totale huur die u per maand betaalt. Als u een proefberekening maakt op www.toeslagen.nldan ziet u welke servicekosten worden meegenomen in de berekening. - U heeft met uw (gezamenlijk) bruto inkomen recht op huurtoeslag. Op www.toeslagen.nl kunt u een proefberekening maken als u twijfelt of u met uw inkomen recht heeft op huurtoeslag.
Bij het maken van de proefberekening zie u ook de reden waarom u mogelijk geen recht heeft op huurtoeslag:
- Uw huur is hoger dan de huurgrens voor huurtoeslag.
Wij adviseren toch huurverlaging aan te vragen. Wij kunnen mogelijk uw netto huur verlagen, zodat u alsnog huurtoeslag kunt aanvragen. - Uw inkomen is te hoog
Deze gegevens hebben wij van u nodig als u huurverlaging wilt aanvragen:
U heeft het uittreksel nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via hun website met uw DigiD.
Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen op welk uittreksel het aantal personen vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.
Goed om te weten:
- Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
- Het opvragen van het uittreksel kost geld.
- U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.
Welke documenten u verzamelt, hangt af van het jaar waarvoor u uw inkomen wilt doorgeven. We hebben de inkomensgegevens nodig van uzelf én van alle personen die op dit moment staan ingeschreven op uw adres. Het inkomen tot € 22.356 van inwonende kinderen tot en met 22 jaar telt niet mee.
Als u in 2022 of in 2023 al een daling van uw inkomen had, dan hebben wij een inkomensverklaring nodig van 2022 of 2023.
Vraagt u huurverlaging aan omdat u in de afgelopen 3 jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gekregen en uw inkomen is daarna gedaald? Dan is deze tip specifiek voor u: als uw inkomen zo gedaald is dat uw (gezamenlijk) bruto inkomen in 2022 al onder de inkomensgrens is gekomen, dan adviseren we u om de gegevens over uw inkomen van het jaar 2022 aan te leveren.
De inkomensgrenzen die gelden voor uw huishouden ziet u in onderstaande tabel:
Ligt uw (gezamenlijke) inkomen niet onder de inkomensgrens? Dan leest u hieronder welke documenten wij nodig hebben:
U heeft pas sinds kort een daling van uw inkomen
Uw inkomen moet minstens 6 maanden lang zijn gedaald. Een voorbeeld: stel dat u in mei huurverlaging aanvraagt. Dan hebben wij de inkomensgegevens nodig van de maanden november 2023 tot en met april 2024.
Wij accepteren alleen de volgende documenten:
- Inkomensverklaring van de Belastingdienst 2022 of 2023.
Of een van onderstaande documenten van minimaal 6 maanden terug tot heden:
- Loonstroken van uw werkgever(s)
- Per uitkering een specificatie als u of iemand in uw huishouden een uitkering ontvangt. Denk aan een werkloosheidsuitkering zoals een WW- of bijstandsuitkering of uitkering bij ziekte zoals een WAO-uitkering.
- Specificatie van (ook) AOW en/of pensioen als u of iemand in uw huishouden deze ontvangt.
- Een verklaring van uw boekhouder over het inkomen, met de nieuwste jaarrekening als u of iemand in uw huishouden ZZP’er is.
Let op: We accepteren geen bankafschriften, jaaropgaves of betaaloverzichten.
We hebben de proefberekening nodig die u heeft gedaan op www.toeslagen.nl om te controleren of u misschien recht heeft op de huurtoeslag. U kunt deze gemakkelijk downloaden. Met deze proefberekening kunnen we uw aanvraag gemakkelijker beoordelen. En krijgt u sneller antwoord van ons.
Neem nog eerst even de checklist door voordat u de reguliere huurverlaging gaat aanvragen.
- Heeft u alle inkomensgegevens verzameld van u en alle personen die bij u op het adres staan ingeschreven? Als er documenten missen dan kunnen we uw aanvraag helaas niet beoordelen.
- Stuur ons alleen volledige pdf-documenten. En upload ieder document apart.
- Heeft u het Burgerservicenummer (BSN) in alle documenten onleesbaar gemaakt?
- Bij de aanvraag moet u de geboortedatum, voornaam en achternaam invullen van alle personen die op dit moment op uw adres wonen.
Let op! U kunt geen huurverlaging aanvragen als u op kamers woont of een vrijesectorwoning, parkeergarage of bedrijfsruimte huurt. Als u een vrijesectorwoning huurt dan kunt u kijken op onze pagina ‘Tijdelijke huurkorting’.
Handig om te weten
- Vraag op tijd de huurverlaging aan. Als wij uw aanvraag goedkeuren, start de huurverlaging op de 1e van de maand na uw aanvraag. Een voorbeeld: als u de huurverlaging aanvraagt op 28 augustus, gaat de huurverlaging in op 1 september.
- Er zijn twee regelingen voor huurverlaging beschikbaar: de reguliere huurverlaging en de Wet Eenmalige Huurverlaging. Deze pagina gaat over de reguliere huurverlaging. Voor de Wet Eenmalige Huurverlaging, gelden andere voorwaarden.